BIBELUNDERVISNING
ved James Jacob Prasch
Ordspr. 12,22:
Løgnagtige læber vækker Herrens afsky,
de, der taler sandhed, har hans velbehag.
Ordspr. 20,23:
To slags vægtlodder vækker Herrens afsky,
falsk vægt er af det onde.
En kort forklaring til billedteksten herunder:
På hebræisk er det sådan at hvis 2 ord har samme rod, så har det en teologisk betydning.
Det hebræiske ord ”dvar” kan derfor forstås både, som HONNING og GUDS ORD. Vi læser igen og igen at de ord, som en profet modtog skulle han spise, og at det var ham sødt i munden. Mannaen i ørkenen var ifølge grundteksten DVASH (honning) og for en jøde på Jesu tid var det et billede på Guds ord,
for dvar adonai betyder guds ord, og ordene dvar og dvash har samme rod, og Jesus forklarer i
Joh. kap. 6 at det var et billede på Ham selv (ordet, som er ånd og liv). Hav det i tankerne når du læser om honning i Bibelen!
Salme 119,103-107:
Hvor er dit ord sødt for min gane, sødere end honning i min mund. Af dine forordninger får jeg forstand, derfor hader jeg alle falskheds veje. Dine ord er en lygte for min fod, et lys på min sti.
LIGNELSER OM RIGET
Jacob gav ved en lejlighed en meget grundig undervisning
over Jesu lignelser om Riget (himmeriget).
Undervisningen er delt op i 4 dele.
Indledningsvis lige en personlig kommentar til denne undervisning: Læren om barnedåb, og det Jesus siger i lignelsen om sædemanden, kan ikke begge være rigtige samtidigt. Jesus sagde til Nikodemus at hvis han ikke blev født igen, så ville han ikke få Guds rige at se, og Jesus forklarer lignelserne om sædemanden sådan at Guds ord kun kan slå rod i et menneskes hjerte, og vokse op til nyt liv, hvis det menneske forstår ordet med hjernen.
Du kan forklare Guds ord, så grundigt, som du vil for en baby. Babyen vil aldrig hjernemæssigt kunne tage personlig stilling til denne undervisning, så påstanden om at en baby bliver født på ny i dåben giver ingen mening.
Specielt i Indre missions kredse har jeg så hørt påstanden om at babyen får troen som gave i dåben, men jeg har nu aldrig oplevet at nogen har begrundet det skriftmæssigt, og hvis der er noget Bibelen virkelig fordømmer, så er det at tilføje noget til Guds ord! At blive født på ny er noget, der kan ske for en person, der er i stand til at forstå evangeliet intellektuelt, så fuglene ikke kommer og tager det væk, der er sået i vedkommendes hjerte. Derefter skal vedkommende så døbes.
På den anden side giver det mening når Jesus siger at Guds rige tilhører disse små, for de er endnu ikke kommet dertil at de bevidst kan afvise Guds ord, for de har endnu ikke hjerne til at tage stilling for eller imod Guds ord, og er derfor uskyldige. Jeg anser Jacobs undervisning over lignelserne for at være sand,
men lyt til ham. Studer selv skrifterne, og bedøm om jeg har ret. Ansvaret er dit eget!
For se Ap. Ger. 17,10: Disse jøder (jøderne i Berøa)var mere imødekommende end jøderne i Tessalonika og granskede dagligt Skrifterne for at se, om det forholdt sigsådan. Mange af dem og ikke få fornemme græske kvinder og mænd kom til tro.
Selv Paulus blev ”set efter i sømmene” om han var tro imod skrifterne, og jøderne i Berøa bliver rost fordi de gjorde det!
Det har desværre taget mig en rum tid at få sat undertekster på alle 4 dele, men nu er jeg kommet igennem.
Af hensyn til underteksternes læsbarhed vil jeg vil anbefale dig at se videoerne i fuldskærmsvisning, især hvis du ser det på en smartphone, for der vil underteksterne være ret små. Du kan få fuldskærmsvisning ved at klikke på det lille firkantede ikon nederst i højre hjørne af billedet.
Du kan se FØRSTE DEL ved at klikke her.
Du kan se ANDEN DEL ved at klikke her.
Du kan se TREDJE DEL ved at klikke her.
Og FJERDE DEL kan du se ved at klikke her.