KONG SAULS MØNSTER

Salme 119,103-107:

Hvor er dit ord sødt for min gane, sødere end honning i min mund. Af dine forordninger får jeg forstand, derfor hader jeg alle falskheds veje. Dine ord er en lygte for min fod, et lys på min sti.

BIBELUNDERVISNING

ved James Jacob Prasch

En kort forklaring til billedteksten herunder:

På hebræisk er det sådan at hvis 2 ord har samme rod, så har det en teologisk betydning.

Det hebræiske ord ”dvar” kan derfor forstås både, som HONNING og GUDS ORD. Vi læser igen og igen at de ord, som en profet modtog skulle han spise, og at det var ham sødt i munden. Mannaen i ørkenen var ifølge grundteksten DVASH (honning) og for en jøde på Jesu tid var det et billede på Guds ord,

for dvar adonai betyder guds ord, og ordene dvar og dvash har samme rod, og Jesus forklarer i

Joh. kap. 6 at det var et billede på Ham selv (ordet, som er ånd og liv). Hav det i tankerne når du læser om honning i Bibelen!

KONG SAULS MØNSTER

Først et par ord om undertekstningen i budskabet her. Der forekommer nogle udtryk i denundervisningen, som lige kræver en forklaring:

 

1. Ontogeni

Hvis du ikke lige kender udtrykket, vil jeg forsøge at forklare der: Udtrykker stammer egentlig fra biologien, og betegner processen fra befrugtningen af ægget i livmoderen frem til det fuldt udviklede legeme. Du kan se Jacobs undervisning ved at klikke her.

 

2 Heavy shepherding

Udtrykket er et konstrueret udtryk, som bruges i forbindelse med bibelundervisning shepherd er engelsk for hyrde, og udtrykket beskriver en ledelsesform, hvor hyrden/hyrderne bruger mentalt eller anden form for pres for at få menigheden til at indordne sig under den udlægning af Bibelen, der dominerer det pågældende fællesskab. Det er klart at det ikke er sådan Gud ønsker at en hyrde skal fungere. Jesus sagde at ingen må kalde sig lærer, for én er jeres lærer: Kristus! Det betyder jo at menighedens hyrde skal være Jesus, og det igen betyder at hvis ikke den/de personer, der leder menigheden udøver en ledelse, som om det var Jesus selv, der var til stede, som leder, så er de sikkert ikke kaldede af Jesus, men af mennesker.

Udtrykket ”Heavy shepherding” har jeg i underteksterne oversat til ”diktatorisk ledelse”.

 

3. Interfaith

Interfaith er ideen om at der er kun findes en gud og at alle trosretninger, og religioner tilbeder denne gud, men bare taler forskelligt om ham

 

 

Hvordan kan det gå til at så mange af de præster og forkyndere vi ellers har kendt, som værende bundsolide forkyndere af den sunde lære, som Paulus benævner det her i 2. Tim. 4, 1-5: Jeg indskærper dig for Guds ansigt og for Kristus Jesus, der skal dømme levende og døde, så sandt som han kommer synligt og opretter sit rige: Prædik ordet, stå frem i tide og utide, overbevis, irettesæt, forman, tålmodigt og med stadig undervisning! For der vil komme en tid, da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører. De vil vende det døve øre til sandheden og slå sig på myter. Men du, hold altid hovedet koldt, bær dine lidelser, gør din gerning som evangelist og fuldfør din tjeneste!

Ikke alene falder for vranglære, men faktisk gør sig selv til fortalere for vranglære. Vi kan få noget af forklaringen ved at studere kong Sauls liv. Det gør Jacob i den undervisning, som du kan se ved at klikke her.

 

 

 

Men hvad nu hvis der sammenlagt indløber donationer, som overstiger det beløb, der er nødvendigt for tekstpålægningen?

 

Så vil det overstigende beløb blive fordelt mellem 2 af Moriels arbejdsgrene:

 

1 Hjælpearbejde og evangelisation iblandt børn, der lever på

lodsepladser i Filippinerne(dette arbejde resulterer ofte i at

børnenes familier bliver nået med evangeliet).

Du kan se dette arbejde kan du se lidt om ved at klikke her

 

2 Evangelisation i Israel. Dette arbejde kan du se lidt om

ved at klikke her.